تاپو چیست و چرا مهم است؟

2023-04-11
0 نظر

تاپو Tapu؛ همان سند ملکی در ترکیه است، آشنایی با انواع تاپو، رنگ ها و جزئیاتی که در سند ها قید می شود برای خریداران ملک وسرمایه گذاران در ترکیه بسیار مهم است. چنانچه قصد سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه را دارید بهتر است این مقاله را از دست ندهید. برای اطلاعات بیشتر با آریا کوئین همراه باشید.

آنچه در این یادداشت می خوانید:

  • تاپوچیست؟
  • انواع تاپو کدامند؟
  • ثبت تاپو یا همان ثبت سند در ترکیه
  • مدارک لازم برای ثبت تاپو در ترکیه
  • هزینه ثبت تاپو در ترکیه
  • هزینه‌های مازاد ثبت تاپو در ترکیه
  • مالیات خرید خانه در کشور ترکیه
  • خرید خانه در کشور ترکیه؛ گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری

تاپوچیست؟

خرید املاک و ثبت سند در ترکیه

یکی از نکات مهمی که پیش از خرید املاک و مستغلات در کشور ترکیه باید در نظر داشته باشید، روند ثبت سند در این کشور است. آگاهی کامل نسبت به روند و شرایط ثبت سند در کشور ترکیه افراد را از مشکلات احتمالی دور می‌کند. سرمایه‌گذاری در این کشور به دلایل مختلفی مانند اقتصاد رو به پیشرفت در میان ایرانیان محبوب شده است. داوطلبان برای انجام سرمایه‌گذاری و خرید املاک نیاز دارند تا به روند ثبت سند تاپو در ترکیه آگاه باشند. یکی از مزیای خرید املاک و ثبت سند در این کشور دریافت اقامت دائم کشور ترکیه پس از گذشت پنج تا هشت سال در این کشور است.

صفر تا صد خرید خانه در ترکیه و نکاتی که باید بدانید!

انواع تاپو کدامند؟

تاپو دارای انواعی است که متناسب با کاربری ملک به رنگ های متفاوتی تقسیم می شود. به طور مثال تاپو آبی رنگ به زمین های فاقد کاربری مسکونی و مجوز ساخت و ساز تعلق می گیرد ومختص زمین های کشاورزی و … است. اما سندهای ملکی به رنگ صورتی یا قرمز هستند که به ۲ دسته تقسیم می شوند. سندهای کات مولکیت که سهم عرصه و اعیان در آن مشخص شده و به ملک هایی که پایان کار داشته باشند تعلق می گیرد و سندهای کات ایرتیفایک که برای املاکی که در حال ساخت هستند صادر می شود و در آن به سهم اعیان بنا اشاره شده است. این سندها کاملا مورد تایید دولت ترکی بوده و می توان با هر کدام از این اسناد قرمز رنگ درخواست اقامت یا پاسپورت ترکیه را داد.

ثبت تاپو یا همان ثبت سند در ترکیه

اگر پیش از این برای خرید خانه در کشور ترکیه اقدام کرده باشید، حتما نام تاپو را شنیده‌اید. تاپو همان سند ملک است. این سند حق قانونی مالکیت زمین یا ساختمان را مشخص می‌کند.افرادی که قصد خرید خانه در کشور ترکیه دارند باید به مراحل ثبت سند ملک در این کشور آشنا شوند. مراحل ثبت تاپو در کشور ترکیه به نسبت دیگر کشورها مانند ایران متفاوت است.

جالب است بدانید که در این کشور مراحل ثبت سند با توجه به سال ساخت خانه متفاوت است. برای مثال اگر خانه چندین سال از ساخت آن گذشته باشد، در مدت یک روز نیز می‌توان به نام خریدار زده شود. در صورتی که خانه نوساز باشد، به دلیل این که تمامی مراحل ثبت خانه در اداره ثبت کشور ترکیه انجام نشده است، مراحل ثبت سند تاپو در ترکیه بیشتر طول خواهد کشید. این مدت برای ثبت تاپو ساختمان‌های نوساز معمولا بین 10 تا 30 روز است.

همه چیز درباره پاسپورت ترکیه در سال ۲۰۲۳

مدارک لازم برای ثبت تاپو در ترکیه

برای ثبت سند تاپو در ترکیه و خرید ملک در این کشور به مدارکی نیاز دارید تا تمامی مراحل انجام شود. لازم به ذکر است که برای انجام شدن مراحل ثبت سند در این کشور، در ابتدا باید یک وقت به صورت آنلاین از سایت رسمی اداره ثبت ترکیه رزرو کنید. از مدارک لازم برای ثبت سند در کشور ترکیه می‌توان به برگه تاییدی شهروندی اشاره کرد. مدارک دیگر برای ثبت سند تاپو در ترکیه به شرح هستند:

  • ارائه شماره مالیات
  • اصل گذرنامه فرد متقاضی
  • دریافت کارشناسی ملک مورد نظر
  • گواهی سند ملکی که قصد خرید آن را دارید
  • بیمه داسک
  • چهار قطعه عکس

توجه داشته باشید که در صورت مسلط نبودن به زبان ترکی نیاز دارید تا یک مترجم زبان ترکی در کنارتان باشد. این مورد هم به دلیل قانونی است و هم باعث می‌شود شما تا حد امکان از کلاهبرداری‌های ممکن در امان بمانید.

دفتر اسناد رسمی در ترکیه چه خدماتی را به متقاضیان ارائه می دهد؟

هزینه ثبت تاپو در ترکیه

هزینه ثبت سند و انتقال سند در کشور ترکیه یکی دیگر از مواردی است که باید پیش از اقدام به خرید خانه در این کشور در نظر بگیرید. از ابتدای سال 2020 هزینه انتقال سند خانه در کشور ترکیه به چهار درصد رسیده است. این هزینه برای تمامی املاک مانند خانه و زمین در نظر گرفته شد است.

در صورتی که قصد دارید که خانه نوساز در کشور ترکیه خریداری کنید، باید بدانید که هزینه ثبت سند بین فروشنده و خریدار تقسیم می‌شود. به عبارت دیگر باید دو درصد از مبلغ ملک را به عنوان هزینه ثبت سند تاپو در ترکیه بپردازید. برای ثبت سند در اداره کل ثبت سند تاپو در ترکیه (Tapu ve Kadastro) باید دو طرف حضور داشته باشند.

خرید خانه در استانبول و نکاتی که باید به آن دقت کنید!

هزینه‌های مازاد ثبت تاپو در ترکیه

به غیر از هزینه انتقال سند ملکی برای ثبت سند در کشور ترکیه هزینه‌های مازاد دیگری نیز وجود دارد که خریدار باید آن‌ها را پرداخت کند. چهار درصد از مبلغ توافق شده میان طرفین باید به عنوان مالیات به اداره ثبت سند در کشور ترکیه پرداخت شود. در صورتی که قصد دارید یک خانه چند سال ساخت خریداری کنید، باید تمامی هزینه‌های انتقال و مازاد را پرداخت کنید.

از هزینه‌های مهم دیگری که باید برای ثبت سند در کشور ترکیه پرداخت شود، هزینه فروش به غیر ترک و سرمایه در گردش است. این دو هزینه به طور میانگین جمعا حدود یک هزار و صد لیر می‌شوند.

هزینه مربوط به فروش به غیر ترک در سال 2021 برابر با 450 تا 500 لیر است که باید توسط خریدار به دولت کشور ترکیه پرداخت شود. همچنین مبلغی حدود 600 تا 650 لیر نیز برای سرمایه در گردش به دولت این کشور پرداخت شود.

نوماراتاژ چیست؟ همه چیز درباره شرایط دریافت نوماراتاژ

مالیات خرید خانه در کشور ترکیه

خریداران ملک در کشور ترکیه باید در نظر داشته باشید که مالیات خرید ملک در این کشور حتما به عهده خریدار نیست. پیش از خرید آن ملک باید با مراجعه به شهرداری مربوطه با توجه به عواملی مانند سال ساخت منزل مورد نظر، مشخص می‌شود کدام یک از طرفین باید مالیات را پرداخت کنند.

هزینه مالیات برای ثبت سند در کشور ترکیه در سال 2021 برابر با 18 درصد است. این هزینه باید به اداره مالیات این کشور پرداخت شود. این نرخ در سال 2001 از 17 درصد به 18 درصد تغییر یافت، و تبدیل به نرخ استاندارد مالیات در ترکیه تبدیل شد.

خرید خانه در کشور ترکیه؛ گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری

ترکیه در سالیان اخیر به عنوان یکی از مقصدهای محبوب مهاجرتی در نظر گرفته می‌شود. دولت این کشور با سرمایه‌گذاری‌های بسیار توانسته است، رفاه اجتماعی مردم ترکیه و اقتصاد کشور خود را در میان بهترین‌های دنیا قرار دهد.

سرمایه‌گذاری و ثبت تاپو در ترکیه به دلیل مزایای بسیاری که دارد مانند امکان دریافت اقامت دائم این کشور، موضوع داغی میان ایرانیان است. ثبت سند در این کشور نسبت به کشور ایران متفاوت است و باید به هنگام ثبت سند و سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه اطلاعات کافی از مدارک مورد نیاز و روند آن داشته باشید.

سخن آخر:

تاپو چیست؟ ما در این مقاله به معرفی تاپو، پرداختیم و شما را با انواع تاپو آشنا کردیم چنانچه قصد خرید ملک در ترکیه را دارید مطمئنا واژه تاپو یا همان سند ملکی را بارها و بارها خواهید شنید. یادتان باشد پیش از نهایی کردن خرید ملک از سلامت سند ملکی و نداشتن توقیف به خاطر بدهی و یا موارد دیگر مطمئن شوید. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با کارشناسان آریا کوئین در تماس باشید.

سوالات متداول:

  • تاپو چیست؟
    به سند ملک در ترکیه تاپو گفته می شود.
  • انواع تاپو کدامند؟
    سند آبی و قرمز رنگ که رنگ هر کدام کاربری ملک را نشان می دهد.
  • هزینه انتقال سند در ترکیه چقدر می باشد؟
    هزینه انتقال سند ۴ درصد است که بین خریدار و فروشنده به صورت مساوی تقسیم می شود.
5/5 - (1 امتیاز)

پیام بگذارید