آخرین قوانین اخذ شهروندی ترکیه در سال ۲۰۲۳

2023-03-23
0 نظر
پاسپورت ترکیه

پاسپورت ترکیه (Turkish passport) یکی از عوامل اصلی ترغیب سرمایه گذاران خارجی به خرید ملک در ترکیه می باشد. آشنایی با قوانین مربوط به اخذ شهروندی ترکیه، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین روش را برای دریافت شهروندی اتخاذ نمایید. از سال ۲۰۱۸ که آقای رجب طیب اردوغان تصمیم به کاهش مبلغ شهروندی ترکیه از ۱ میلیون دلار به ۲۵۰ هزار دلار گرفت، گروه عظیمی از سرمایه گذاران خارجی و کشورهای همسایه تصمیم به خرید ملک و اخذ پاسپورت ترکیه گرفتند. البته در سال ۲۰۲۲ این مبلغ به ۴۰۰ هزار دلار افزایش یافت. ما در این مقاله به مزایا و رتبه پاسپورت ترکیه خواهیم پرداخت و به سوالات شما در زمینه شهروندی کشور ترکیه پاسخ خواهیم داد با آریا کوئین همراه باشید.

هر چیزی که درباره پاسپورت ترکیه باید بدانید!!

امروزه خیلی از ایرانیان تمایل به دریافت پاسپورت دوم دارند. ترکیه با رشد اقتصادی و افزایش اعتبار پاسپورت، یکی از گزینه‌های خوب در این زمینه است. گذرنامه ترکیه در حال حاضر براساس سایت معتبر ویزا ایندکس در رتبه ۵۲ جهان قرار دارد و این جایگاه در حال بهبود است. در حال حاضر با داشتن گذرنامه ترکیه می‌توان به ۱۱۱کشور بدون نیاز به ویزا و یا با ویزای فرودگاهی و الکترونیکی سفر کرد.

هواپیما-نقشه-گذرنامه-پاسپورت

در جایگاه مقایسه بد نیست بگوییم ایران در رتبه ۱۰۲ این لیست قرار دارد و با داشتن این پاسپورت، برای سفر به ۱۹۰ کشور باید اقدام به دریافت ویزا کرد. البته سفر به اتحادیه اروپا هنوز برای شهروندان ترکیه از طریق اخذ ویزای شینگن امکان پذیر است. در حال حاضر ترکیه در تلاش است تا عضو اتحادیه اروپا شود و هیچ بعید نیست که در سال های آتی به این مهم دست یابد.

آخرین تغییرات پاسپورت ترکیه در سال ۲۰۲۳

طبق آخرین تغییرات دولت ترکیه که به اداره مهاجرت ترکیه ابلاغ شده، ۳ تغییر جزیی در شرایط اخذ شهروندی ترکیه صورت گرفته که عبارتند از:

۱- امکان خرید ملک به صورت اشتراکی و اخذ شهروندی ترکیه وجود ندارد. حتی اگر ارزش ملک ۸۰۰ هزار دلار باشد باز هم امکان دریافت پاسپورت برای ۲ خانواده وجود ندارد.

۲- در قانون جدید بر روی هر ملک فقط یک بار شهروندی اعطا می شود و با فروش ملک به خریدار بعدی امکان دریافت پاسپورت برای خریدار بعدی وجود نخواهد داشت.

۳- شرکت های سازنده و فروشنده ملک نمی توانند شریک خارجی داشته باشند حتی اگر سرمایه گذار خارجی پاسپورت ترکیه را دریافت کرده باشد. در صورت عدم رعایت این قانون، دولت ترکیه به خریدارن واحدهای سازنده شهروندی نخواهد داد.

اصلاحیه شهروندی ترکیه مورخ اول مارچ ۲۰۲۳

در اصلاحیه جدید شرط عدم مشارکت با شریک خارجی حذف شده و در صورت سازندگان ترک می توانند با سرمایه گذاران خارجی مشارکت نمایند و یا سرمایه گذار خارجی خود به تنهایی می تواند اقدام به خرید ملک، ساخت و ساز و فروش ملک به خارجی ها نماید و منعی در اعطای شهروندی وجود ندارد.

با پاسپورت ترکیه بدون ویزا به کدام کشورها می توان سفر کرد؟

به ۷۲ کشور دنیا می‌‌توان با داشتن پاسپورت ترکیه بدون نیاز به ویزا سفر کرد. به عنوان مثال می‌توان از بلاروس، آرژانتین، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، برزیل، کلمبیا، دومنیک، دومنیکا، ال سالوادور، هنگ کنگ، ژاپن، اردن، مونته نگرو، مراکش، پاناما، پاراگوئه، صربستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اکراین و اروگوئه اشاره کرد که همگی از مقاصد گردشگری خوب دنیا به حساب می‌آیند.

پاسپورت-گذرنامه-ترکیه

به یاد داشته باشید که ژاپن، برزیل و آرژانتین از بهترین مقاصد گردشگری و دیدنی هستند که با داشتن پاسپورت ترکیه بدون ویزا می توان به آن ها سفر کرد. در ادامه با انواع پاسپورت ترکیه، مزایا و محسنات داشتن شهروندی ترکیه آشنا خواهید شد.

انواع پاسپورت ترکیه

در این کشور ۴نوع پاسپورت وجود دارد.

  •  پاسپورت قرمز یا معمولی:‌ که پاسپورت مردم عادی و شهروندان عادی است.
  • پاسپورت سبز: برای کارکنان دولتی ترکیه است.
  • پاسپورت خاکستری یا خدماتی: برای افرادی است که برای خدمات خاصی ممکن است از کشور خارج شوند، مانند ورزشکاران، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و… به همراه همسران ایشان.
  • پاسپورت سیاه یا دیپلماتیک: این پاسپورت متعلق به مقامات ترکیه و همسران ایشان است.

پاسپورت ترکیه و نحوه سفر به اروپا و دریافت ویزای آمریکا

یکی از مهم‌ترین مسائل امروز سیاست ترکیه، مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپاست که در حال انجام است. در صورت به ثمر نشستن این مذاکرات و الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا، شهروندان ترکیه با داشتن پاسپورت این کشور می‌توانند به راحتی اقدام به دریافت ویزای شینگن کرده و به کشورهای این حوزه سفر کنند.

پاسپورت-ترکیه-مهر
تعدادی از کشورهای اروپایی خارج شینگن نیز در لیست کشورهایی که می‌توان با شهروندی ترکیه بدون نیاز به ویزا سفر کرد، حضور دارند.علاوه بر این، در حال حاضر نیز دریافت ویزای سفر به اروپا و آمریکا با داشتن پاسپورت ترکیه بسیار راحت‌تر از پاسپورت ایران است و احتمال ریجکت شدن نیز کمتر است.

با مزایای پاسپورت ترکیه آشنا شوید!

شرایط دریافت پاسپورت و شهروندی ترکیه

برای دریافت پاسپورت این کشور، طبیعتا ابتدا باید اقامت و سپس شهروندی آن را کسب کنید. راه‌های مختلفی برای اقامت دائم ترکیه وجود دارد که به بعضی از آن‌ها در ادامه می‌پردازیم.

اقامت ترکیه از طریق کار

برای دریافت مجوز کار در ترکیه ابتدا باید برای کار نزد یکی از کارفرماهای معتبر ترک اقدام کنید. در صورت تایید درخواست شما که معمولا در فاصله سه‌ماهه انجام می‌گیرد، ویزای کاری با اعتبار یک‌ساله برای شما صادر می‌شود. با تمدید این ویزا و اشتغال به مدت زمان ۵ سال در این کشور، می‌توانید درخواست اقامت دائم کنید و پس از دوسال نیز می‌توانید برای دریافت پاسپورت و شهروندی این کشور اقدام کنید.

از آخرین قوانین اقامت ترکیه چه می دانید؟

اقامت ترکیه از طریق تحصیل

دانشجویان در ترکیه کارت اقامت خاص خود را دریافت می‌کنند و با این کارت قادر به تحصیل، زندگی و انجام کار پاره وقت در این کشور هستند. این کارت اما تنها به معنای مجوزی برای حضور در این کشور است و به معنی دریافت امتیازات شهروندی ترکیه نیست.

تحصیل-دختر-پوشه-آبی

همچنین دانشجویانی که در ترکیه تحصیل می‌کنند می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر ۱۸سال خود درخواست ویزا کنند. اما این ویزای تحصیلی به خودی خود منجر به اقامت دائم در ترکیه نمی‌شود و برای این منظور باید پس از تحصیل در این کشور کار کنند و از طریق ویزا و اقامت کاری اقدام به دریافت پاسپورت شود.

شهروندی ترکیه از طریق ازدواج

در صورت ثبت رسمی ازدواج با یک تبعه ترک، چه زن و چه مرد، در صورت رعایت شرایطی اقامت دائم ترکیه و سپس پاسپورت این کشور به شما تعلق می‌گیرد.
به علت وجود قوانین سخت‌گیرانه جهت جلوگیری از ازدواج‌های صوری در ترکیه، در صورت اثبات این موضوع این پروسه به کلی ابطال می‌گردد.

امضا-ازدواج-حلقه
شرایط دریافت اقامت ترکیه از این قرار است:

  • سن زوجین باید بالای ۱۸سال باشد و ازدواج آن‌ها به صورت رسمی ثبت شود.
  • حداقل سه سال از زندگی زوجین کنار یکدیگر گذشته باشد.

پس از این می‌توانید اقدام به دریافت اقامت دائم ترکیه کنید و پس از ۵ سال، پاسپورت و شهروندی این کشور به شما تعلق می‌گیرد.
در صورت طلاق و جدایی این شهروندی و اقامت باطل نمی‌شود.

اخذ اقامت ترکیه از طریق ازدواج چگونه است؟

گرفتن پاسپورت ترکیه با سرمایه‌گذاری

به دلیل رشد خوب اقتصادی ترکیه، نزدیکی به ایران و ارتباط خوب دو کشور، این کشور برای سرمایه‌گذاری بستر بسیار مناسبی می‌باشد.
به دلیل جذب سرمایه‌های خارجی پروسه دریافت اقامت و پاسپورت تسهیل و تسریع گردیده و از این طریق سریع‌تر از راه‌های دیگر می‌توانید پاسپورت را دریافت کنید.

خانه-دست-سکه
سرمایه‌گذاری در ترکیه انواع مختلفی دارد همچون:

  • سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت: که برای این کار باید بیزنس پلن داشته و حداقل سرمایه مورد نیاز جهت ثبت شرکت ۱۰هزار لیر است. علاوه بر این شرکت ثبت شده باید هیئت مدیره نیز داشته باشد.
  • سرمایه‌گذاری در بانک‌ها یا خرید سهام و اوراق بهادار به ارزش حداقل ۵۰۰هزار دلار: این سهام تا سه سال نباید واگذار شوند.
  • خرید ملک در ترکیه به ارزش حداقل ۲۵۰هزار دلار آمریکا

گرفتن پاسپورت ترکیه با خرید ملک

با خرید خانه‌ای به ارزش حداقل ۴۰۰هزار دلار آمریکا در ترکیه می‌توانید پس از گذراندن مراحل قانونی، اقدام به دریافت اقامت دائم و اخذ پاسپورت این کشور کنید. این راه یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای دریافت پاسپورت است. لازم به ذکر است ملک خریداری شده نباید تا سه سال خرید و فروش شود اما اجاره آن موردی ندارد. گرفتن پاسپورت از این روش حداکثر ۶ماه طول می‌کشد.

صفر تا صد خرید خانه در ترکیه

اقامت ترکیه با خرید خانه کمتر از ۴۰۰هزار دلار آمریکا

در صورت خرید خانه کمتر از مبلغ تعیین شده ۴۰۰هزار دلاری، شما، همسر و فرزندان زیر ۱۸سال‌تان اقامت موقت ترکیه را دریافت می‌کنید و درصورت تمدید این اقامت به مدت ۵ سال می‌توانید با ارائه مدارک و همچنین داشتن بیمه در این ۵ سال، اقدام به دریافت اقامت دائم کنید.
ساعت-پول-گذرنامه

خرید خانه در استانبول و نکاتی که باید به آن دقت کنید!

تفاوت شهروندی و اقامت ترکیه

اگر ملکی به ارزش ۴۰۰ هزار دلار یا بالاتر خریداری شود، خریدار می تواند طبق قوانین ترکیه درخواست شهروندی ترکیه نماید، اما چنانچه ارزش ملک خریداری شده کمتر از ۴۰۰ هزار دلار باشد می تواند درخواست اقامت موقت یک ساله ترکیه را بدهد. البته حداقل قیمت خرید ملک برای دریافت اقامت ترکیه باید ۵۰ هزار دلار در شهرهای کوچک و ۷۵ هزار دلار در شهرهای بزرگ باشد.

شرایط و نحوه ثبت درخواست گذرنامه ترکیه

برای ثبت درخواست گذرنامه ترکیه، مدارک زیر لازم است:

  • فرم معاینه اولیه
  • اصل گذرنامه اولیه شخص
  • شناسنامه
  • اصل اجازه اقامت و کپی آن
  • ترجمه محضری کپی پاسپورت
  • کپی شناسنامه متقاضی
  • اجازه اقامت معتبر
  • فیش رسید برای هزینه‌های خدمات درخواستی انجام شده
  • اگر متقاضی متأهل باشد، تمامی اسناد و مدارک رسمی ازدواج، هویت همسر و فرزندان زیر سن قانونی لازم است. (برای هویت همسر، سند ازدواج، و برای تأیید هویت فرزندان گواهی تولد کفایت می‌کند)
  • اگر متقاضی طلاق‌گرفته باشد؛ گواهی طلاق
  • در صورت فوت همسر؛ گواهی فوت در مورد همسرش
  • 4 قطعه عکس که در یک ماه گذشته گرفته شده است.
  • بیمه

هزینه اخذ پاسپورت در کشورترکیه

ترکیه یکی از گران‌ترین پاسپورت‌های دنیا را دارد، اما اعتباری ۱۰ساله دارد. هزینه دریافت این پاسپورت ۱۱۵۴ لیر به علاوه ۵۰ لیر بابت هزینه‌های جانبی است.

جهت مشاوره بیشتر برای خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت دائم و پاسپورت این کشور با تیم آریا کوئین در تماس باشید.

سخن آخر:

ما در این مقاله به معرفی پاسپورت ترکیه، انواع پاسپورت ترکیه پرداختیم و شما را با شرایط دریافت شهروندی ترکیه آشنا نمودیم. با داشتن گذرنامه ترکیه شما می توانید به بیش از ۱۱۰ کشور دنیا سفر کنید و آسان تر به اتحادیه اروپا و آمریکا بروید. اعتبار پاسپورت ترکیه در حال حاضر ۵۳ در بین بیش از ۱۹۰ کش.ر جهان می باشد. چنانچه قصد خرید ملک در ترکیه و اخذ شهروندی ترکیه را دارید، با کارشناسان شرکت آریا کوئین در تماس باشید. آریا کوئین با بیش از صدها پرونده موفق در اخذ شهروندی ترکیه در کنار شما خواهد بود.

سوالات متداول:

  •  آیا با داشتن شهروندی و گذرنامه ترکیه می‌توان به اتحادیه اروپا سفر کرد؟
    خیر، برای سفر به اتحادیه اروپا نیاز به دریافت ویزا می‌باشد، اما با گذرنامه ترکیه شرایط دریافت ویزا راحت‌تر است.
  • با خرید اقساطی ملک هم می‌شود شهروندی ترکیه را دریافت کرد؟
    بستگی به ارزش ملک دارد، اگر ارزش ملک بیش از ۴۰۰ هزار دلار باشد شما می‌توانید مازاد ۴۰۰ هزار دلار  را به صورت اقساطی پرداخت نمایید.
  • اقامت همان شهروندی ترکیه است؟
    خیر، اقامت ترکیه صرفا امکان اجازه اقامت در ترکیه را خواهید داشت، اما اخذ شهروندی ترکیه و دریافت پاسپورت به شما این امکان را می‌دهد تا از همه خدمات کشور همانند یک ترک استفاده نمایید.
Rate this post

پیام بگذارید